Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Alexandrië: vervlogen toekomsten

13 september 2022 Siebrand Krul

De tentoonstelling ‘Alexandrië: vervlogen toekomsten’ biedt een vernieuwend perspectief op de Egyptische stad, wars van mythes en stereotypen waar ze vaak mee geassocieerd wordt. De tentoonstelling nodigt de bezoeker uit om een blik te werpen op Alexandrië en zijn geschiedenis en presenteert een eigenzinnige combinatie van archeologische objecten en hedendaagse kunst.

Bozar Brussel pakt in samenwerking met het Koninklijk Museum van Mariemont en Mucem uit met Alexandrië: vervlogen toekomsten. De tentoonstelling neemt de bezoeker mee naar de Egyptische stad Alexandrië, die vanaf 330 v. Chr. gesticht werd door Alexander de Grote. De havenstad ontpopte zich tot een van de eerste antieke grootsteden en was niet alleen een belangrijk economisch handelscentrum, maar stond ook internationaal bekend om zijn culturele en wetenschappelijke uitstraling. Verschillende nationaliteiten leefden er samen, waardoor er een unieke smeltkroes ontstond met elementen uit de Egyptische, Griekse, Syrische, Romeinse en Joodse culturen.

Hoofd van Berenice II, 3de eeuw v.C., Gepolychromeerd marmer. (Morlanwelz, Koninklijk Museum van Mariemont)

De tentoonstelling verzamelt artefacten uit een periode van meer dan zeven eeuwen, gaande van de stichting van de stad tot de komst van het christendom (381 n. Chr.), met enkele thematische uitstapjes naar Byzantijnse, Arabisch-islamitische en moderne tijden. Aan de hand van een selectie van zo’n 200 werken uit de belangrijkste Europese museumcollecties belicht de tentoonstelling het erfgoed en de nalatenschap van deze belangrijke megapolis. De tentoonstelling gaat dieper in op de stedelijke, politieke en religieuze organisatie van de stad, het dagelijkse leven van de inwoners en de wetenschappelijke en filosofische invloed van dit belangrijke beschavingscentrum in de antieke wereld.

Aslı Çavuşoğlu, Gordian Knot, 2013, keramiek, 50 x 29 x 28 cm. (Foto Hadiye Cangökçe)

Alexandrië is vandaag nog steeds een miljoenenstad, getekend door de voortdurende ecologische, sociale en politieke erosie en gegrepen in de tang van haar koloniale verleden, de geopolitieke realiteiten en de globalisering. Doorheen de tentoonstelling verruimen zeventien hedendaagse kunstenaars onze blik op de stad van vandaag, haar complexiteit en haar paradoxale aard. Het publiek ontdekt een unieke selectie van hedendaagse kunstwerken (schilderijen, foto’s, beeldhouwwerken, audiovisuele installaties), waarvan er drie speciaal voor de tentoonstelling zijn gecreëerd door Wael Shawky, Jasmina Metwaly en Mona Marzouk.

Cobra-armband, 4de eeuw v.Chr., goud. (Morlanwelz, Koninklijk Museum van Mariemont)

Het jaar 2022 is een dubbel jubileum: de tweehonderdste verjaardag van de ontcijfering van de hiërogliefen door Jean-François Champollion en de honderdste verjaardag van de ontdekking van de graftombe van farao Toetanchamon. In deze context is Bozar een samenwerking aangegaan met een belangrijke museuminstelling van de Federatie Wallonië-Brussel, het Koninklijk Museum van Mariemont, dat de op één na belangrijkste collectie Egyptische antiquiteiten in België bezit. Gelijktijdig met de tentoonstelling ‘Alexandrië: vervlogen toekomsten’ in Bozar, presenteert het Koninklijk Museum van Mariemont Egypte. Eeuwige Passie (24 september – 16 april), een tentoonstelling die de fascinatie onderzoekt die het oude Egypte uitoefent op de westerse verbeelding vanaf de Oudheid tot nu. De beide tentoonstellingen worden aan elkaar gelinkt door verschillende synergiën en referenties.

Cameo van Actium: Keizer Augustus in een Triton koets, na 27 v.Chr., sardonyx en geëmailleerd goud. (Kunsthistorisches Museum Wenen)

De tentoonstelling ‘Alexandrië: vervlogen toekomsten’ maakt deel uit van het internationale project Alexandria: (Re)activating Common Urban Imaginaries, uitgevoerd door de partners Mucem (FR), Universiteit van Leiden (NL), Kunsthal Arhus (DK), Undo Point Contemporary Arts (CY), Domein en Koninklijk Museum van Mariemont (BE), Paleis voor Schone Kunsten, Brussel/Bozar (BE), Ariona Hellas AE (GR) en Cittadellarte – Fondazione Pistoletto (IT), met de steun van geassocieerde partners Cluster (Egypte), Institut Français d’Alexandrie (Egypte) en Theatrum Mundi (UK).

Horus als legionair, 30 v. Chr.-395 n. Chr., koperlegering. (Musée du Louvre Parijs, Département des Antiquités égyptiennes)

Parallel aan de tentoonstelling zijn er twee artist-in-residence-programma’s, een reeks workshops, studiebezoeken, ontmoetingen en conferenties in de steden van de verschillende betrokken partners. Centraal thema van dit alles: de vele uitdagingen waarmee kunst, erfgoed en steden worstelen, bekijken door de symbolische en historische bril van de stad Alexandrië, met focus op de invloed die de stad uitoefende op de stedelijke ontwikkeling in het Middellandse Zeegebied.

Na Bozar (tot 8 januari 2023) reist de tentoonstelling door naar Mucem (8 februari tot 8 mei 2023).
https://www.bozar.be/nl/kalender/alexandrie-vervlogen-toekomsten

Openingsbeeld: Io verwelkomd door Isis te Canopus, 1ste eeuw n. Chr., Fresco, Napels. (Museo archeologico nazionale di Napoli)

Bozar – Paleis voor Schone Kunsten
Ravensteinstraat 23
1000 Brussel


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder