Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Trains and tracks

11 oktober 2021 Siebrand Krul

it jaar worden een heleboel verjaardagen rond treinen gevierd: een mooie en bijzondere aanleiding voor het cultuurfestival Europalia om een editie te wijden aan een wereld op zich, een uitvinding die de maatschappij vormgaf en die vandaag opnieuw een hoofdrol lijkt te gaan spelen. Europalia organiseert ruim zeventig projecten, verspreid over artistieke instellingen maar ook en vooral te ontdekken in stations en op treinen, in België en de buurlanden.

Het multidisciplinaire programma draait rond drie thema’s. Het start vanuit de impact van de trein op de maatschappij, zegt Dirk Vermaelen, artistiek directeur. Stond de trein aanvankelijk symbool voor de versnelling van de maatschappij, dan is dat vandaag eerder voor een vertraging. Daarnaast werken we rond tijd en beweging en rond ontmoeting en afscheid, begrippen die nauw verbonden zijn met de wereld van de trein en vertrekpunten vormen voor bredere invalshoeken.
Openen doet Europalia op 14 oktober met de tentoonstelling Sporen van moderniteit in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel. Ze werkt rond de impact van de trein, vanaf zijn ontstaan tot in de jaren 1950 en vertelt hoe kunstenaars gehypnotiseerd werden door de snelheid, de kracht en de schoonheid van de machine. Kunstenaars als Monet, Severini, de Chirico en Mondriaan worden voor de eerste keer samengebracht rond het thema van de trein en getuigen van het enthousiasme én de angst voor een nieuwe wereld, voor de moderniteit. Performances en installaties van onder meer Fiona Tan, Crew en Farida Amadou geven het verhaal een hedendaagse dimensie.

Op 15 oktober is dan weer het startschot van choreograaf Boris Charmatz voor de veertig events in stations en treinen. Zijn performance La Ronde vindt plaats in de hal van Brussel Noord: een zes uur lange menselijke lus van dansende, zingende en pratende duo’s. Een collectief moment, een explosie van liefde in de publieke ruimte.
De Brusselse stations maar ook Antwerpen-Centraal, Luik-Guillemins, Brugge, Verviers-Centraal, Leuven, Ronse, Louvain-La-Neuve, Oostende, en treinen over heel het land en in Europa worden onverwachte scènes voor concerten, slam poetry, literaire ontmoetingen, performances, opera’s.
De treinlijn Oostende-Eupen wordt zelfs een tentoonstelling op zich, Endless Express, met installaties van zeven kunstenaars: Che Go Eun, Inas Halabi, Flaka Haliti, Chloé Malcotti, Sophie Nys, Marina Pinsky en Laure Prouvost. De lijn die België en zijn verschillende taalregio’s doorkruist, verhult verhalen die de kunstenaars blootleggen in hun nieuwe werken langsheen de sporen, op de perrons en in de stations.
Trains & tracks kijkt naar het intrigerende verleden van de trein en zo ook van Europa, bevraagt en onderzoekt de publieke ruimte van het station met zijn velerlei passanten. Europalia nodigt daartoe kunstenaars van verschillende disciplines uit om in dialoog te gaan met een breed publiek—de toevallige passant, de trainbuff of ferrofiel, de pendelaar, de toerist, de kunstliefhebber, families en kinderen.

Het programma richt zijn blik ook naar de toekomst van de trein en diens groeiende rol in het duurzaam reizen. Jongeren gaan aan de slag in participatieve workshops en debatteren met beleidsmakers rond de vraag hoe de spoorwegen er in Europa volgens hen kunnen of moeten uitzien.
Trains & tracks doet wegdromen over mythische reizen zoals de Oriënt Express. De gelijknamige tentoonstelling in Train World (Brussel), in scène gezet door François Schuiten, speelt in op de nostalgie, maar toont ook de sociale en politieke context waarin de luxetrein ontstond. Voor de gelegenheid ruimt Train World plaats voor een aantal indrukwekkende rijtuigen van Wagons-Lits, de spoorwegmaatschappij die werd gesticht door de Belg Georges Nagelmackers.
Het festival nodigt ook uit tot imaginaire reizen zoals in de tentoonstelling Rinus Van de Velde: Inner Travels (Bozar, Brussel), een visuele ontdekkingstocht doorheen het universum van de kunstenaar, in dialoog met werk van onder anderen Pierre Bonnard, Edvard Munch en Joan Mitchell en performances van Charlotte en Dolores Bouckaert, Rita Hoofwijk, Gaëtan Rusquet.
Ontdek het volledige programma: https://europalia.eu/nl/trains-and-tracks/programma

van 14 oktober 2021 tot 15 mei 2022


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder