Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Battleground Ypres

11 oktober 2021 Siebrand Krul

Op 2 oktober 2021 overhandigde James Gordon-Cumming het monochroom schilderij ‘A field of great sorrow and of greater glory: The battle ground of Ypres’ aan het In Flanders Fields Museum in Ieper. Het schilderij stelt een groep welgestelde Britse ‘pelgrims’ voor op de markt van Ieper met op de achtergrond de majestueuze ruïne van de Lakenhallen.

De vier jonge dames – oorlogsweduwes ? – en twee oudere mannen worden begeleid door een Britse officier die hen iets aanwijst in de ruïnes. Een van de dames is duidelijk aan het zoeken naar souvenirs in het puin. Dit bijzondere werk van de Italiaanse illustrator Fortunino Matania (1881-1963) dat dateert uit 1919, werd in mei 2021 door de schenker op een veiling in het Verenigd Koninkrijk gekocht met de expliciete bedoeling het aan het In Flanders Fields Museum te schenken.

Fortunino Matania in 1915.

Dat het schilderij in zwart-wit met grijstinten werd uitgevoerd is omdat Matania illustraties voor de pers maakte, en gedrukte media, zeker kranten en periodieken, gebruikten tot in de jaren zestig zelden kleur. Op 20 september 1919 verscheen het als ‘doublespread’ op de bladzijden 276-7 van het populaire geïllustreerde blad ‘The Sphere’.

Matania’s ‘Transport of Wounded’.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Fortunino Matania een uiterst succesvolle illustrator. Zijn heroïsche tekeningen in een academische en realistische stijl spraken een breed publiek aan en maakten van hem een gewilde perstekenaar. Matania trok ook zelf meerdere keren naar het front, onder meer naar Ieper, om er ter plekke zijn impressies vast te leggen.

Matania’s ‘Horse-drawn transport of Wounded’
Matania’s ‘Dressing Station’.

Meerdere van zijn werken kregen een iconische status, zoals ‘Goodbye, old man’ waarop een Britse militair afscheid neemt van zijn stervende paard (en dat de inspiratie was voor het 58th (London) division memorial in Chipilly in de Somme) of het schilderij ‘The Green Howards at the Kruiseecke Crossroads’ uit 1925.
Voor In Flanders Fields Museum is het het eerste werk van deze populaire illustrator uit de Eerste Wereldoorlog.
Bron: Stad Ieper

Openingsbeeld: Het geschonken kunstwerk.


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder