Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Uitverkocht depot

16 september 2020 Siebrand Krul

Deze maand konden belangstellenden inschrijven om een kijkje te nemen in het nog lege, nagelnieuwe depot van het Rotterdamse museum Boijmans Van Beuningen. Het spectaculaire ontwerp spreekt tot de verbeelding, want de kaarten, nota bene met tijdslot, waren in een ommezien uitverkocht. Toch bijzonder voor een opslaggebouw.

De bouw van Depot Boijmans Van Beuningen – ’s werelds eerste publiek toegankelijke kunstdepot – is bijna gereed. Op vrijdag 25, zaterdag 26 en zondag 27 september 2020 opent het lege kunstdepot, ontworpen door MVRDV, voor het eerst de deuren voor het publiek tijdens de Zilveren Opening. Dit is de enige kans voor bezoekers om het unieke gebouw – inclusief de daktuin met uitzicht over Rotterdam – te verkennen voordat het sluit om de verhuizing van de collectie (ruim 151.000 objecten) en de afbouw mogelijk te maken. Het volledig met kunst gevulde, functionerende en gemeubileerde depot wordt volgend najaar (2021) geopend tijdens de Gouden Opening.

Foto Ossip van Duivenbode.

In totaal was ruimte gereserveerd voor circa 7000 mensen om op verantwoorde wijze een kijkje te nemen in het lege Depot Boijmans Van Beuningen. Vanwege covid-19 is het museum gehouden aan de richtlijnen van de overheid en het RIVM. Het bezoek wordt daardoor sterk gereguleerd, en beperkt.

Foto Ossip van Duivenbode.

Na voltooiing in 2021 is Depot Boijmans Van Beuningen een belangrijk nieuw architectonisch icoon voor de stad Rotterdam, voor Nederland en ook internationaal. Het depot wordt een nieuw soort typologie waar de bezoeker wordt ondergedompeld in de wereld achter de schermen van een museum. Bezoekers zijn uit eerste hand getuige van de zorg die aan elk kunstwerk wordt gegeven bij conservering, restauratie, transport en onderzoek. Het biedt transparantie in de rol die een museum. De kunstwerken in het depot worden publiek toegankelijk gemaakt en worden in tegenstelling tot in het naastgelegen kunstmuseum, niet getoond op basis van hun kunsthistorisch belang.

Foto Fred Ernst.

Sjarel Ex en Ina Klaassen, directeuren van Depot Boijmans Van Beuningen: ‘Het is een genoegen om te zien hoe de laatste hand aan het depot wordt gelegd. Het planten van 75 bomen op het dakterras, het plaatsen van 304 m2 zonnepanelen op het dak. Als je nu naar het depot kijkt – met bijna alle 1.664 gespiegelde panelen erop – zie je de vogels, blauwe luchten en de bladeren aan de bomen in het park naar je terugkaatsten. Het is alsof het is opgegaan in de omgeving: dit gebouw geeft zoveel aan de Rotterdammers en ook aan de cultuur als geheel. We kijken ernaar uit u hier in september dit jaar en vervolgens het jaar erop te mogen verwelkomen.’
Winy Maas, mede-oprichter MVRDV: ‘We naderen de voltooiing van het depot, een spannend moment. We verwachten dat velen straks het depot en het bos op het dak willen bezoeken. Ik fiets er geregeld langs en zie dan hoe de spiegelende gevel de stad, het park en voorbijdrijvende wolkenpartijen reflecteert, het depot is als een live schildering van de stad. Het toch vrij omvangrijke gebouw gaat steeds beter op in zijn omgeving en is geslonken tot een vriendelijk ‘bolletje’.’

Foto Ossip van Duivenbode.

Het depotontwerp van architectenbureau MVRDV reikt met 39,5 meter zo hoog als de museumtoren van het ernaast gelegen Museum Boijmans Van Beuningen in het Rotterdamse Museumpark. Het kunstdepot met zijn ronde vorm is een gebouw dat open is naar alle richtingen. Door de komvorm is het grondoppervlak klein en het dakoppervlak zo breed mogelijk. Iedere ruimte in het depot is voorzien van een speciaal klimaat. In totaal zijn er vijf verschillende klimaten die zijn afgestemd op kunstwerken van verschillende materialen: metaal, kunststof, organisch/anorganisch, fotografie zwart/wit en fotografie kleur.

Foto Rob Glastra.

In aanvulling op de rol als machinekamer van het museum, krijgt het depot ook een commerciële functie. Een deel van het gebouw (1.900 m2) kan worden gehuurd als opslagruimte voor kunst van privéverzamelaars, bedrijfscollecties of collecties van andere musea, die deze ruimtes op hun beurt kunnen openstellen voor het publiek. De zesde etage, bereikbaar via een expres-lift, biedt een adembenemend uitzicht over de stad. Op het groene dak komt een paviljoen met een verhuurbare evenementenruimte en een dag/avond restaurant.

Openingsbeeld: Foto Ossip van Duivenbode.


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder