Stelling

De wonderen zijn wel degelijk de wereld uit

Stem

Agenda

Bruegeljaar
Naar aanleiding van het herdenkingsjaar rond Pieter Bruegel de Oude, staat het voorjaar van BOZAR, het voormalige Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, in het teken van de artistieke productie tijdens de bruisende 16de eeuw. Met de double-bill Bruegel en zijn tijd, presenteert het museum twee grote tentoonstellingen rond de Renaissance in de Lage Landen: Bernard van Orley en Prenten in de eeuw van Bruegel.
Hadj in Amsterdam
Voor een kwart van de wereldbevolking is Mekka dé plek waar je een keer in je leven geweest moet zijn. Jaarlijks nemen miljoenen moslims deel aan de hadj, de belangrijkste islamitische bedevaart naar Mekka, waaronder duizenden Nederlanders en Belgen. Wat trekt de pelgrims? Welk verlangen drijft hen? Welke indrukken en ervaringen doen zij op, onderweg, ter plekke en na terugkomst?
Meesterschapsnacht
Geschiedenis- en cultuurliefhebbers noteren dinsdagavond 19 maart in hun agenda: dan vinden er in heel Vlaanderen en Brussel geschiedenisactiviteiten rond ‘meesterschap’ plaats. Op veel plaatsen staan Vlaamse Meesters uit de schilderkunst in de schijnwerpers, maar ook andere vormen van meesterschap komen aan bod tijdens de 17de Nacht van de Geschiedenis.

Dulle Griet weer thuis

29 januari 2019 Siebrand Krul

Het schilderij ‘Dulle Griet’ van Pieter Bruegel de Oude is terug thuis in het Antwerpse Museum Mayer van den Bergh. Ze is opnieuw één van de blikvangers in het museum. Het schilderij was twee jaar afwezig. Na een grondige restauratie in het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) te Brussel reisde het door naar het Kunsthistorisches Museum te Wenen voor de overzichtstentoonstelling van Bruegel.

Op 1 maart verwelkomt writer in residence Jeroen Olyslaegers met een aantal bekende gasten het helletafereel. Nadien brengt de auteur de nacht door bij Dulle Griet. Maar het werk is dus al opnieuw te zien in het huis van zijn ontdekker Fritz Mayer van den Bergh (1858-1901).

Daar heeft het als publiekstrekker weer een prominente plaats in de opstelling gekregen. Vroeger stond het schilderij bekend als een duister en grillig landschap met donkerrode lucht en bruine toetsen. Na de restauratie oogt het schilderij veel frisser. De gele vernislagen en latere overschilderingen zijn weg, de originele kleurenpracht is terug. Het kleurenpalet is lichter en gevarieerder en het paneel toont details die lange tijd onzichtbaar waren, zoals de teddybeer, de fijn uitgewerkte helmen en het prachtige landschap op de achtergrond.

De penseelstreken van Bruegel en zijn uitzonderlijke schilderstalent zijn opnieuw zichtbaar. Het ruimtelijke gevoel is hersteld en het hele tafereel vertoont veel meer dieptewerking.
‘Het is alweer een tijd geleden dat ik dit prachtig werk heb kunnen bewonderen. Ik ben dan ook heel benieuwd om het gerestaureerde, iconische topstuk te zien en ben daarom heel benieuwd om “onze” Bruegel terug in zijn huis te kunnen bekijken’, aldus schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud.


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Plagen aan Europa’s rafelrand

Centraal in het boek Tussen drie plagen staat de overlevingsdrang van een onderdrukt volk in een klein land aan de rafelrand van Europa. Lijfland (het gebied van het hedendaagse Estland en Letland samen) was eeuwenlang een speelbal van elkaar beconcurrerende grootmachten

Lees verder

Kroniek

Bruidsstoet door wolven overvallen

De Weensche Zeit bevat een zeer sensationeel verhaal van een bruiloftsstoet, die in Russisch Azië door wolven overvallen werd. De bruiloftsstoet, 130 personen, reed in een dertigtal sleden van het dorp Obstipoff naar Tashkent op ongeveer dertig wersten vandaar. Haast was men in de stad aangekomen, toen de paarden plotseling teekenen van schrik gaven, die spoedig ook op de deelnemers van den stoet oversloeg. Troepen van honderden hongerige wolven kwamen van alle kanten opzetten en omringden de sleden.'

Lees verder

Heilige van de week

Walburga van Eichstätt

25 februari († 775 of 779) Deze naam betekent beschermster van het slagveld. Walburga is de dochter van de koning van Engeland. Als ze tien jaar is, sterft haar vader. Walburgis wordt in een klooster opgevoed. Als ze volwassen is gaat ze als missionaris naar Duitsland. Daar geneest ze zieken en redt een kind van de hongersdood. Na de dood van haar broer wordt ze abdis van het klooster in Heidenheim (Frankenland). Daar sterft ze. Later worden haar relieken naar Eichstätt overgebracht. Nu nog loopt er geneeskrachtige olie uit de rots waarop Walburga’s relieken zijn geplaatst.

Lees verder