Stelling

Alle mondiale problemen hebben één oorzaak: er zijn teveel mensen

Stem

Agenda

Oorlogsgetuigen
De Tachtigjarige Oorlog leeft vooral voort als de moedige opstand van de nietige Lage Landen tegen het oppermachtige en brute Spanje. De werkelijkheid was complexer. Sociale ongelijkheid, godsdiensttwisten, verstedelijking en verburgerlijking zijn maar een paar ingrediënten van het verhaal, dat ooit begon als een schreeuw om meer individuele vrijheid. 80 jaar oorlog in het Rijksmuseum in Amsterdam wil het hele verhaal vertellen.
Anonieme Richter
Gerhard Richter, een grote Duitse kunstenaar, inspireerde filmmaker Florian Henckel von Donnersmarck (‘Das Leben der Anderen’) voor de film ‘Werk ohne Autor’, dat een beklemmend beeld schetst van Duitsland in en na de Tweede Wereldoorlog. Ook geeft de film een goed overzicht van de verschillende kunststromingen in de vorige eeuw.
Koloniaal museum Tervuren
Eind vorig jaar heropende het Afrikamuseum in Tervuren. Al ver voor daarvoor daverde het in de media over de manier waarop het museum, quasi-modern Africamuseum genaamd, het koloniale verleden zou presenteren. Zoals de stichter, Leopold II, bedoeld had? Of met uitleg over de zwarte kanten van het verleden, ongeacht het koninklijk tintje?

Achter de muur

04 december 2018 Siebrand Krul

De multimediale tentoonstelling The Pink Floyd Exhibition: Their Mortal Remains biedt een bijzondere inkijk in het gesloten pantheon der rocksterren. Drummer Nick Mason bij de presentatie in Dortmund: ‘This band was famous for not getting on, this exibition is about collaboration.’

Een brief van oprichter Syd Barret aan vriendin Jenny over de eerste tourbus, een paar aarzelende schetsen van komende shows, enkele met de hand uitgeschreven songteksten: het zijn de terloopse vodjes die het bestaan van een van de populairste rockbands enigszins inzichtelijk maken. Zoiets helpt, want Pink Floyd was een band van weinig woorden.
De tentoonstelling is opgebouwd als een labyrint, waarin de geest van de excentrieke Barret aanvankelijk nog rondwaart. Zo waan je je weer in de roemruchte sixties, ook al werd de ontspoorde Barrett al in 1968 ontslagen.
Je kunt al die blouses, gemerkte drumstokjes en contracteisen gemakkelijk afdoen als prullaria, maar het verveelt nooit. Logisch ook dat alle platen vanaf The Dark Side of the Moon (1973) afzonderlijke zalen krijgen. Ze gingen miljoenen keren over de toonbank en werden door hun vaak innovatieve muziek en spectaculaire hoesontwerpen niet zelden klassiekers. Maar met het toenemende succes wordt de inhoud van de expositie wel minder frivool.

 

 

De zaal vol geluidsapparatuur is de machinekamer van de band, waar de echo’s en loops werden bedacht – bijvoorbeeld op de ‘Binson Echorec PE 603-TU’ of de ‘The Workmate’-gitaar van David Gilmour. Hoe interessant ook, veelzeggender zijn de spaarzame foto’s in een aftandse kleedkamer of rommelige studio. Ze maken van geïdealiseerde rocksterren even gewone mensen.
Het is dan ook een omissie dat het polaroid fotootje van de afgetakelde Syd Barret bijna is weggemoffeld. Barrett liep tijdens de opnames van Whish you were here (1975) de studio binnen, maar werd niet herkend. In zijn eenvoud is het een monumentje voor de slachtoffers van de keiharde rockindustrie. Nu is ‘slachtoffers’ een zwaar woord, maar zware woorden passen wel bij Pink Floyd. Hun verhaal is er ook een van groot, groter en grootst, zeker na het nogal bombastische The Wall. De gigantische logistieke cijfers en bezoekersaantallen van de laatste Division Bell-tour (‘5.5 million people in 68 cities’) spreken boekdelen.
Toch is die overtreffende trap ook het interessante van deze expositie. Their Mortal Remains is het verhaal van een leven. Dat begon klein, maar kende zijn gelijke niet. Ook rock is vergankelijk, zo blijkt. Het is dan ook bijna niet te geloven dat Pink Floyd inmiddels geschiedenis is geworden.
(Jaap Krol)

Dortmunder U – Zentrum für Kunst und Kreativität
Leonie-Reygers-Terrasse, Dortmund, Duitsland
www.dortmunder-u.de
The Pink Floyd Exhibition: Their Mortal Remains
Tot en met 10 februari 2019, ma-wo 10-18, do-vrij 10-20, za-zo 10-22
(NB: toegangsprijs: € 28)

Koop de nieuwe G-GESCHIEDENIS en ontdek nog veel meer uitstekende tentoonstelllingstips. G-GESCHIEDENIS kost slechts € 5,50!


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Friet voor de vogels

Terwijl ik dit boek in de tuin lees, hoor ik een groene halsbandparkiet. Kleurrijk voorbeeld van een stadsexoot, die zich, komend uit tropische bosgebieden, perfect heeft aangepast aan het koelere Europese stadsleven (in De Brusselse Neckstraat slapen er ’s avonds 4.000).

Lees verder

Kroniek

Ivanhoe

Tweehonderd jaar geleden, in 1819, creëerde Walter Scott een geheel nieuw literair genre, de historische roman. Met in de hoofdrol de held Ivanhoe. Hierna verschenen 'De Leeuw van Vlaanderen' van Hendrik Conscience, 'De drie musketiers' en 'Robin Hood'. Walter Scott verzon een figuur in een historische werkelijkheid. Zeker in de 19de eeuw speelde nationalistische elementen een belangrijke rol. Bij Ivanhoe zijn de Saksen de goeden, de (Franse) Normandiërs de kwaaierikken.

Lees verder

Heilige van de week

Rachel

15 januari(† ca. 1600 voor Chr.) Deze naam betekent in het Hebreeuws schaap. Rachel wordt genoemd in het Oude Testament. Op een dag komt er een jongen, Jakob, naar het dorp waar Rachel woont. Hij is verliefd op haar en wil met haar trouwen. Haar vader Laban wil dat Jakob eerst zeven jaar zijn kudde schapen hoedt. Jakob stemt toe.

Lees verder