Stelling

De wonderen zijn wel degelijk de wereld uit

Stem

Agenda

Bruegeljaar
Naar aanleiding van het herdenkingsjaar rond Pieter Bruegel de Oude, staat het voorjaar van BOZAR, het voormalige Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, in het teken van de artistieke productie tijdens de bruisende 16de eeuw. Met de double-bill Bruegel en zijn tijd, presenteert het museum twee grote tentoonstellingen rond de Renaissance in de Lage Landen: Bernard van Orley en Prenten in de eeuw van Bruegel.
Hadj in Amsterdam
Voor een kwart van de wereldbevolking is Mekka dé plek waar je een keer in je leven geweest moet zijn. Jaarlijks nemen miljoenen moslims deel aan de hadj, de belangrijkste islamitische bedevaart naar Mekka, waaronder duizenden Nederlanders en Belgen. Wat trekt de pelgrims? Welk verlangen drijft hen? Welke indrukken en ervaringen doen zij op, onderweg, ter plekke en na terugkomst?
Meesterschapsnacht
Geschiedenis- en cultuurliefhebbers noteren dinsdagavond 19 maart in hun agenda: dan vinden er in heel Vlaanderen en Brussel geschiedenisactiviteiten rond ‘meesterschap’ plaats. Op veel plaatsen staan Vlaamse Meesters uit de schilderkunst in de schijnwerpers, maar ook andere vormen van meesterschap komen aan bod tijdens de 17de Nacht van de Geschiedenis.

Elamieten, Parthen en Seleuciden

09 oktober 2018 Siebrand Krul

Al decennia leven Iran en het Westen onder gespannen politieke verhoudingen, hetgeen bijdraagt aan een relatief grote onbekendheid met de Iraanse oude cultuur. De expositie Iran, bakermat van de beschaving in het Drents Museum belicht in een razend tempo het historisch enorm rijke land.

Iran is door zijn gevarieerde landschap altijd bewoond geweest en is daarbij ook vrijwel nooit overheerst door een vreemde mogendheid. Of het moeten de Arabieren zijn geweest, die in de 7de eeuw de laatste Sassanidische koning verdreven en de islamitische cultuur geleidelijk introduceerden.
Toen al maakten de Iraanse volkeren al meer dan 1500 jaar gebruik van de qanat, ondergrondse tunnels die water van de bergen naar de nederzettingen lieten stromen. De kenmerkende molshopen op het platteland wijzen dus naar een millenniaoud cultuurlandschap. Tijdens het Neolithicum (ongeveer 10.000 v.Chr.-5000 v.Chr.) is West-Iran als onderdeel van de zogeheten Vruchtbare Sikkel ook van belang voor de vroegste ontwikkeling van de landbouw.

 

Kleitablet, 3100-2900 v.Chr., Tappeh Yahya. (Collectie The National Museum of Iran, Teheran. Foto’s Neda Hossein Tehrani en Nima Mohammadi Fakoorzadeh)

 

Het Perzische Rijk zoals dat bij ons vooral voortleeft betreft het Achaemenidische rijk (550-330 v.Chr.), met beroemde koningen als Cyrus en Darius de Grote. Het rijk strekte zich uit van het huidige Afghanistan tot West-Turkije en besloeg grote delen van de Middellandse Zeekust. Als eerste wereldrijk beschikte het over een postsysteem en een munteenheid. Belangrijk politiek en ceremonieel centrum was Persepolis, in 330 door Alexander de Grote verwoest.
Blikvanger van de expositie is een kopie van het overwinningsreliëf van Bisotun, dat Darius de Grote liet vervaardigen langs de handelsroute tussen Babylon naar Centraal-Azië. Het is voorzien van Babylonische, Elamitische en Oud-Perzische spijkerschriften. Zulke meertaligheid geeft maar weer eens aan hoe internationaal Iran altijd georiënteerd is geweest.

 

Vergulde bronzen schaal, 224-651 na Chr., Gilan. (Collectie The National Museum of Iran, Teheran. Foto’s Neda Hossein Tehrani en Nima Mohammadi Fakoorzadeh)

 

Onder deze kopie is een bazaar ingericht, waar het echte werk kan beginnen. Want het is juist het kleingoed, bruiklenen uit het Nationaal Museum van Iran, die deze tentoonstelling bijzonder maakt. Alle voorwerpen zijn in gave tot puntgave staat, waarmee de thematische bazaar een eerbiedwaardige kwaliteitsmarkt is. Of het nou een priem uit de Bronstijd (2600-2400 v.Chr.) betreft of een gouden ketting van een Sassanidische dame (224-651 na Chr.), alles is handzaam, kleurrijk en geraffineerd.
Dat de bazaar geen markt met goedkope snuisterijen wordt, heeft alles te maken met het delicate evenwicht tussen kwantiteit en vormgeving. De ruime vitrines zijn sober ingericht, wat het kijkplezier verhoogt. Je mag dus zeker stellen dat de tentoonstelling een cultuurverkenning op zevenmijlslaarzen is, maar het esthetische genot maakt veel goed.
(Jaap Krol)

Drents Museum
Brink 1, Assen
0031-59 23 77 773
www.drentsmuseum.nl
Iran, bakermat van de beschaving
Tot en met 18 november, di-zo 11-17

 

(Openingsbeeld:  Gouden drinkbeker, 500-450 v. Chr., Hamedan. (Collectie The National Museum of Iran, Teheran. Foto’s Neda Hossein Tehrani en Nima Mohammadi Fakoorzadeh)

 

Lees over meer interessante historische tentoonstellingen in de nieuwe G-GESCHIEDENIS. Nu overal te koop voor slechts € 5,50!


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Plagen aan Europa’s rafelrand

Centraal in het boek Tussen drie plagen staat de overlevingsdrang van een onderdrukt volk in een klein land aan de rafelrand van Europa. Lijfland (het gebied van het hedendaagse Estland en Letland samen) was eeuwenlang een speelbal van elkaar beconcurrerende grootmachten

Lees verder

Kroniek

Bruidsstoet door wolven overvallen

De Weensche Zeit bevat een zeer sensationeel verhaal van een bruiloftsstoet, die in Russisch Azië door wolven overvallen werd. De bruiloftsstoet, 130 personen, reed in een dertigtal sleden van het dorp Obstipoff naar Tashkent op ongeveer dertig wersten vandaar. Haast was men in de stad aangekomen, toen de paarden plotseling teekenen van schrik gaven, die spoedig ook op de deelnemers van den stoet oversloeg. Troepen van honderden hongerige wolven kwamen van alle kanten opzetten en omringden de sleden.'

Lees verder

Heilige van de week

Walburga van Eichstätt

25 februari († 775 of 779) Deze naam betekent beschermster van het slagveld. Walburga is de dochter van de koning van Engeland. Als ze tien jaar is, sterft haar vader. Walburgis wordt in een klooster opgevoed. Als ze volwassen is gaat ze als missionaris naar Duitsland. Daar geneest ze zieken en redt een kind van de hongersdood. Na de dood van haar broer wordt ze abdis van het klooster in Heidenheim (Frankenland). Daar sterft ze. Later worden haar relieken naar Eichstätt overgebracht. Nu nog loopt er geneeskrachtige olie uit de rots waarop Walburga’s relieken zijn geplaatst.

Lees verder