Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Welluidend erfgoed

28 juni 2018 Siebrand Krul

Bij de naam Gilbert d’Haen gaat er niet onmiddellijk een belletje rinkelen. Nochtans hebben veel Vlamingen – in het bijzonder ouderen – werk van de Antwerpse fotograaf (geb. 1932) gezien. Vooral in de jaren zestig verschenen zijn foto’s in katholieke publicaties in Vlaanderen. Hij maakte talloos veel communieportretten en huwelijksreportages. In 2012 schonk hij 280.000 negatieven aan het Antwerpse Fotomuseum.

D’Haens werk werd afgedrukt in publicaties van de KSA, op de maandelijkse affiches van Kerk en Wereld, in catechesemappen of in uitgaven van de stad en de provincie Antwerpen. Naast ‘klassieke’ klussen werkte hij regelmatig in opdracht, vaak van wat men toen de ‘katholieke zuil’ noemde. In 2012 schonk hij zijn levenswerk – 280.000 negatieven en een reeks analoge afdrukken – aan het Fotomuseum Antwerpen. Met dat materiaal ging de jonge curator Maureen Magerman aan de slag, met als resultaat een tentoonstelling in de kapel van het Leuvense Katholieke Documentatiecentrum.

 

Communicantjes gefotografeerd in 1965.

 

De curator brengt veel meer dan een overzicht van het fotowerk van Gilbert d’Haen. Zij staat vooral stil bij de praktijk van de beroepsfotograaf, weliswaar autodidact, die hij was. Hij had geen artistieke ambities, maar etaleerde zijn technische kennis van de analoge fotografie en zijn deskundigheid in de donkere kamer met uitgekiende zwart-witfoto’s. Die foto’s tonen vaak aspecten van het dagelijkse leven in Vlaanderen die stilaan aan het verdwijnen waren. In die jaren 1960 en 1970 was de wereld inderdaad aan het veranderen: de kerk transformeerde na Vaticanum II, het platteland kwijnde weg, de verregaande modernisering liet zich overal gelden.
‘Gilbert d’Haen. Fotograaf’ laat de bezoeker kennismaken met die veranderende wereld en toont bovendien hoe opdrachtgevers en uitgevers, niet altijd respectvol, omgingen met het werk van de fotograaf. De tentoonstelling loopt tot 23 september.

https://kadoc.kuleuven.be/tentoonstellingen/2018/tt_2018_04_gilbert_dhaen_fotograaf

Kadoc, Vlamingenstraat 39, Leuven

Lees over meer interessante historische tentoonstellingen in de nieuwe G-GESCHIEDENIS. Nu overal te koop voor slechts € 5,50


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder