Stelling

Excuses maken voor het (verre) verleden is onzinnig.

Stem

Agenda

Rotterdamse 'beroepsouwehoer'
Hallo, meneer de Uil - Waar brengt u ons naartoe? - Naar Fabeltjesland? - Eh, ja, naar Fabeltjesland. Velen zullen deze woorden van het kinderprogramma de Fabeltjeskrant kennen. De eerste afleveringen met Meneer de Uil en de andere dieren uit Fabeltjesland stammen uit 1968. Het programma werd inclusief herhalingen tot 1993 uitgezonden. Jong en oud voor de buis: ongekend.
Alex – De Kunst van Jacques Martin
Van alle helden die het pantheon van de stripwereld bevolken, is Alex een van de meest bijzondere personages. In 2018 viert Alex zijn zeventigjarige bestaan. Op 16 september 1948 was hij voor het eerst te zien in het weekblad Kuifje. Sindsdien werden twaalf miljoen albums verkocht met vertalingen naar vijftien talen. Al die tijd droeg hij eerlijkheid en rechtvaardigheid hoog in het vaandel, idealen die zijn geestelijke vader zeer dierbaar waren.

Petrusretabel

27 september 2017 S. Krul

In het Leuvense museum M loopt een bijzondere tentoonstelling: 'Over de grens. Middeleeuwse beeldhouwkunst uit de Lage Landen'. Zo’n 95 sculpturen zijn van het Suermondt-Ludwig-Museum in Aken verhuisd naar Leuven, waaronder een loodzwaar Petrusretabel. De fragiele houten details vergen een heel omzichtige behandeling. Petrusretabels zijn zeldzaam geworden.

In de Middeleeuwen vond je verschillende Petrusretabels terug in Leuven als verering van de patroonheilige van de stad. Dankzij deze tentoonstelling komt er eindelijk nog eens een exemplaar naar Leuven. En dat transport was een huzarenstukje. Het retabel weegt bijna 200 kilo en is erg log om te verplaatsen. Het zit bovendien vol met kwetsbare details die na vijf eeuwen niet altijd meer even vast zitten. Het rijkelijk versierde houten altaarstuk bulkte ooit van kleur en goud en toont in drie vakken de legende van de Heilige Petrus. Michael Rief, vice-directeur en hoofd collecties van het Akense museum: ‘Het retabel komt oorspronkelijk van de de Sint-Petrus’ Bandenkerk in het Nederlandse Venray en zou rond 1500-1510 in het hertogdom Gelre gemaakt zijn. In 1835 werd het verkocht aan een Engelse kunsthandelaar of verzamelaar. In 1908 kocht het Suermondt-Ludwig-Museum het stuk op de Berlijnse kunstmarkt. Dit altaarstuk is voor ons buitengewoon. Het is het enige grote voorbeeld dat de protestantse iconoclastische ravages in het noordelijke deel van de Lage Landen heeft overleefd.’

 

 

Het retabel is maar één van de 95 stukken die van Aken naar Leuven reizen. Zo heeft het Suermondt-Ludwig-Museum in Aken één van de grootste collecties middeleeuwse beeldhouwkunst in Duitsland. Wat minder bekend is, is hun verzameling sculpturen uit de Lage Landen. Om die reden ging M in 2014 een langdurige samenwerking aan met het Akense museum. Peter Carpreau, conservator Oude Kunst M-Museum Leuven en cocurator van de tentoonstelling: ‘M wil de internationale katalysator zijn voor onderzoek naar middeleeuwse beeldhouwkunst. In 2014 zetten we al een eerste stap met de oprichting van het expertisecentrum voor middeleeuwse beeldhouwkunst ARDS. Sindsdien heeft M verschillende onderzoekstrajecten opgestart en exposities gerealiseerd. Met deze tentoonstelling zetten we een nieuwe belangrijke stap. Zo krijgt de beeldhouwkunst uit de Lage Landen de internationale aandacht die het verdient.’

Voor Peter Bary, directeur M-Museum Leuven, is het uitzonderlijk dat een volledige museumcollectie op deze manier kan worden onderzocht, gepubliceerd en getoond. ‘M heeft een laatgotische collectie beeldhouwkunst van internationale topkwaliteit, met onder meer de Brusselse Jan Borman als sterkhouder. Dankzij deze samenwerking ontstaan er niet alleen nieuwe inzichten over onze kerncollectie. Dit onderzoek versterkt de rol van M als internationaal expertisecentrum.’ Michael Rief: ‘De volledige reiniging en conservatie van de beeldhouwwerken, de foto-opnames, de conditierapporten en de uitgave van de bestandscatalogus waren ook mogelijk dankzij de steun van de Akense Ludwig Foundation. Het boek geeft zo een totaaloverzicht van de Akense collectie beeldhouwkunst uit de Lage Landen, met essays van Peter Carpreau en Marjan Debaene over “Culturele Ruimtes” en Dagmar Preising over de geschiedenis van de Akense beeldhouwkunstcollectie.’

Praktische informatie
De tentoonstelling Over de grens. Middeleeuwse beeldhouwkunst uit de Lage Landen loopt van 22 september 2017 tot 27 mei 2018 in M-Museum Leuven.


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Drinken, slapen, praten, lachen en huilen

Een boek van bijna vijfhonderd bladzijden over drieëneenhalve eeuw geschiedenis van de Amsterdamse herbergen is, dat zal duidelijk zijn, niet een boek dat men in één adem uitleest. Hell moet over een engelengeduld beschikken omdat hij zich als een mol door tientallen meters archiefstukken van diverse herkomst heeft moeten vreten op zoek naar bruikbare gegevens.

Lees verder

Kroniek

Willeskop eigen baas

Tweehonderd jaar geleden, op 30 september 1818 krijgt Willeskop zelfstandigheid en een eigen wapen. Wat een eer, zeker vergeleken met tegenwoordig: het buurtschap Willeskop ligt verdeeld in de gemeenten Montfoort en Oudewater. Het telt wat boerderijen en huizen langs de N228. Maar Willeskop was van 1818 tot 1989 een zelfstandige gemeente.

Lees verder

Heilige van de week

Theresia van Avilla - 15 oktober († 1582)

De naam Theresia komt waarschijnlijk van het Griekse woord voor warmte, zomer, of het Griekse jageres. Misschien betekent de naam wel bewoonster van het eiland Thera, tegenwoordig Santorini.

Lees verder