Stelling

Alle mondiale problemen hebben één oorzaak: er zijn teveel mensen

Stem

Agenda

Oorlogsgetuigen
De Tachtigjarige Oorlog leeft vooral voort als de moedige opstand van de nietige Lage Landen tegen het oppermachtige en brute Spanje. De werkelijkheid was complexer. Sociale ongelijkheid, godsdiensttwisten, verstedelijking en verburgerlijking zijn maar een paar ingrediënten van het verhaal, dat ooit begon als een schreeuw om meer individuele vrijheid. 80 jaar oorlog in het Rijksmuseum in Amsterdam wil het hele verhaal vertellen.
Anonieme Richter
Gerhard Richter, een grote Duitse kunstenaar, inspireerde filmmaker Florian Henckel von Donnersmarck (‘Das Leben der Anderen’) voor de film ‘Werk ohne Autor’, dat een beklemmend beeld schetst van Duitsland in en na de Tweede Wereldoorlog. Ook geeft de film een goed overzicht van de verschillende kunststromingen in de vorige eeuw.
Koloniaal museum Tervuren
Eind vorig jaar heropende het Afrikamuseum in Tervuren. Al ver voor daarvoor daverde het in de media over de manier waarop het museum, quasi-modern Africamuseum genaamd, het koloniale verleden zou presenteren. Zoals de stichter, Leopold II, bedoeld had? Of met uitleg over de zwarte kanten van het verleden, ongeacht het koninklijk tintje?

Het Wiel van Buskers

06 september 2017 Siebrand Krul

Tijdens hun afstuderen in 2013 vonden Ronald Veenstra en Maarten Koppen bij een kaartenstudie van het Nationaal Landschap Winterswijk in het Buskersbos een vreemd ogend wielpatroon op de AHN2 (hoogtekaart). Het ‘Wiel van Buskers’ was een mooie bijvangst van hun afstudeerproject, maar ze hebben de precieze oorsprong en betekenis van het patroon niet kunnen achterhalen. Wie helpt?

Het raadplegen van historische kaarten doet vermoeden dat het ronde patroon is aangelegd in de periode 1930-1950. In het veld is het patroon te herkennen door ondiepe greppels. Navraag bij Stichting Natuurmonumenten, waar het Buskersbos sinds de jaren twintig in eigendom en beheer is, leverde geen antwoord op. De organisatie kon evenmin vertellen wie de boswachter was in de periode 1930-1950 en heeft ook geen verklaring voor het patroon kunnen achterhalen.
Vervolgens zijn N. Willemse (RAAP), R. Van Beek (Leiden universiteit) en F. van Hemmen (Landschapshistoricus) geraadpleegd over de mogelijke betekenis. De eerste gedachten gingen uit naar een Sterrebos, maar door het ontbreken van symmetrie en de afwezigheid van het patroon op de historische kaarten viel deze mogelijkheid af. Van Hemmen gaf nog als mogelijkheid dat het patroon een verbeelding van een ‘Zonnewiel’ kan zijn. Dit is een veelgebruikt symbool in de Achterhoek uit de Bataafse tijd en staat voor hoop en een nieuw begin. In en rondom Winterswijk komt dit patroon regelmatig terug in gevelstenen en ramen.
Na de vondst hebben de vinders de kaart met het patroon laten bewerken door M. Kosian van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed voor een betere visualisatie.
De ontdekkers doen in oproep om in contact te komen met mensen die meer weten. Dat kan via Maarten Koppen: maartenkoppen@gmail.com

(Illustratie: Het ‘Wiel van Buskers’ in het Buskerbos, Winterswijk. (Ronald Veenstra/ Maarten Koppen en M. Kosian)


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Friet voor de vogels

Terwijl ik dit boek in de tuin lees, hoor ik een groene halsbandparkiet. Kleurrijk voorbeeld van een stadsexoot, die zich, komend uit tropische bosgebieden, perfect heeft aangepast aan het koelere Europese stadsleven (in De Brusselse Neckstraat slapen er ’s avonds 4.000).

Lees verder

Kroniek

Ivanhoe

Tweehonderd jaar geleden, in 1819, creëerde Walter Scott een geheel nieuw literair genre, de historische roman. Met in de hoofdrol de held Ivanhoe. Hierna verschenen 'De Leeuw van Vlaanderen' van Hendrik Conscience, 'De drie musketiers' en 'Robin Hood'. Walter Scott verzon een figuur in een historische werkelijkheid. Zeker in de 19de eeuw speelde nationalistische elementen een belangrijke rol. Bij Ivanhoe zijn de Saksen de goeden, de (Franse) Normandiërs de kwaaierikken.

Lees verder

Heilige van de week

Rachel

15 januari(† ca. 1600 voor Chr.) Deze naam betekent in het Hebreeuws schaap. Rachel wordt genoemd in het Oude Testament. Op een dag komt er een jongen, Jakob, naar het dorp waar Rachel woont. Hij is verliefd op haar en wil met haar trouwen. Haar vader Laban wil dat Jakob eerst zeven jaar zijn kudde schapen hoedt. Jakob stemt toe.

Lees verder