Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Miljoenen recensies online

16 januari 2017 Siebrand Krul

De Katholieke Filmliga, het huidige Belgische Filmmagie, bouwde sinds de jaren 1930 aan een reusachtig documentair bestand ter ondersteuning van haar voorlichtende (o.a. via het tijdschrift Film en televisie) en vormende opdracht. Voor nagenoeg elke in België uitgebrachte film werden persknipsels met reacties/recensies verzameld uit alle mogelijke periodieke publicaties. Dat resulteerde in archief van ruim 500 strekkende meter, goed voor ca. 60.000 dossiers (filmtitels) of tien miljoen documenten.

Doordat er voor zo’n collectie niet langer bewaarruimte was, werd besloten ze te digitaliseren. De Vlaamse overheid zorgde voor projectmiddelen, een digitaliseringsfirma klaarde het karwei en KADOC in Leuven stelde expertise en systemen ter beschikking. De papieren documenten werden vernietigd, met uitzondering van de waardevolle (pers)foto’s die in veel dossiers aanwezig waren en na scanning in KADOC beschikbaar blijven.
Momenteel zijn de digitale kopieën raadpleegbaar via de gebruikersmodule van LIAS.: http://abs.lias.be/Query/suchinfo.aspx Hier kan je zoeken op filmtitel. Eenmaal op de steekkaart van de gezochte film, klik je op de link onder Archival Storage, waarna je de gescande documenten kunt openen. De collectie is van groot historisch belang voor de filmgeschiedenis en het uitkomen van films in België in het algemeen en voor de beoordeling en de receptie van die films in het bijzonder. Via enkele muisklikken staat ze ter beschikking van elke geïnteresseerde.

Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:

Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder