Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Mathilde…

16 januari 2017 Siebrand Krul

In de jaren zeventig was een tijdlang de extravagante Mathilde Willink niet uit het nieuws te slaan. Achter deze muze van de magisch-realistische schilder Carel Willink, gestoken in opzienbarende jurken van ontwerpster Fong Leng, en uitgedost met buitenissige make-up en dito gedrag, school het Zeeuwse meisje Mathilde den Doelder. Het geboorteplaats Terneuzen steunde een boek over haar.

Mathilde Den Doelder (1938-1977, op de foto rechts), dochter van een koopvaardijkapitein, toonde van jongs af aan excentrieke trekken in haar karakter, al bleek dat niet uit haar eerste dienstverband, het toch in een keurslijf geperste voorbeeldgedrag van een KLM-stewardess. In 1968 huwde ze de 38 jaar oudere Carel Willink, die haar naakt schilderde wat in één klap haar braafheid aan diggelen sloeg. In 1971 ontdekte ze Fong Leng (op de foto links), een modeontwerpster aan de chique Amsterdamse P.C. Hooftstraat. De driehoek Willink-Mathilde-Fong Leng was ontstaan en vulde om de haverklap de kolommen van De Telegraaf.

Carel Willink was ten tijde van Mathilde een gepasseerde schilder, helemaal buiten de toen heersende abstracte kunst. Hij kon alleen met portretopdrachten het hoofd boter water houden, maar dat veranderde met het ontstaan van de nieuwe driehoek.
Ook Fong Leng ging dankzij het bizarre uithangbord Mathilde ineens veel geld verdienen. In haar hoogtijdagen verkocht ze jurken voor tienduizenden gulden per stuk. Willink en Mathilde betaalden dat grif.
Mathilde beschouwde zichzelf als een ‘levend kunstwerk’, een artistieke ambitie die in de jaren zeventig wel vaker voorkwam. Hiervoor gebruikte ze met groot succes haar connectie met Willink, de kleding van Fong Leng, en haar eigen opvattingen over make-up en gedrag. Zij leefde in privé zeer sober, en gebruikte Willinks geld voor haar aankopen bij Fong Leng – en wel zodanig dat er maar weinig van overbleef.

In 1975 ruilde Willink Mathilde in voor een meer bezadigde echtgenote. De gouden driehoek was gebroken en dat kwam ze alle drie duur te staan. Mathilde deed verwoede pogingen om haar leefstijl en imago hoog te houden. Zo probeerde ze om op haar beurt Willink in New York in te ruilen voor Salvador Dali, zonder resultaat. Aan lager wal geraakt, papte ze aan met de Amsterdamse onderwereld. In oktober 1977 werd ze dood in haar appartement gevonden, met een schotwond in haar slaap. Moord? Zelfmoord? Het mysterie is nooit opgelost.

Over Mathilde Willink verscheen nu een biografie ‘Mathilde’, door Lisette de Zoete (uitgeverij Lecturis, ISBN 978-94-6226-148-8), uiteraard uitbundig voorzien van foto’s. Het is ook een tijdsbeeld van de soms extravagante Amsterdamse jaren zeventig.
(met dank aan Wout Visser)


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder