Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Marten en Oopjen

02 juli 2016 Siebrand Krul

Het lijkt de laatste marketing-storm van vertrekkend Rijksmuseumdirecteur Wim Pijbes: het spektakel rond Marten en Oopjen, de twee topstukken van Rembrandt die na veel gekrakeel zijn aangekocht door de Nederlandse en Franse staat. Elk van deze twee betaalde tachtig miljoen euro aan de eigenaar, de familie Rothschild. Die had ze eeuwenlang in bezit maar kon nu een grijpstuiver gebruiken om wat schulden af te lossen. Resteert wel een kale slaapkamerwand in huize Rothschild.

Marten en Oopjen, de twee jonggehuwden op de schilderijen lieten hun huwelijksportretten in 1634 vastleggen door de meest succesvolle portretschilder van die tijd. Rembrandt schilderde de twee jonge, trotse Amsterdamse burgers levensgroot en uitgedost in de meest rijke kostuums, naar de laatste Parijse mode. En ten voeten uit, zoals dat heet, wat Rembrandt zelden, eigenlijk nooit deed. Het Rijksmuseum, waar de doeken nu te bewonderen zijn, heeft een glossy voor het onderwijs gemaakt (oplage 400.000) en een documentaire. Het aanvankelijk zo fraaie plan om beide doeken langs alle provinciale hoofdsteden te laten rondtrekken, moest worden opgegeven na interventie van de Fransen, maar verder heeft Pijbes zijn campgane weer piekfijn voor elkaar.

Weetjes:
– Rembrandt schilderde de huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit op 28-jarige leeftijd in opdracht van de twee jong gehuwden in 1634 in Amsterdam.
– De meer dan twee meter hoge portretten verbleven bijna 400 jaar in privébezit
– De komende drie maanden krijgen Marten en Oopjen een ereplaats naast de Nachtwacht
– De twee portretten zijn in de laatste 150 jaar één keer te zien geweest voor het publiek in Nederland: in 1956 in het Rijksmuseum
– De portretten verbeelden een mijlpaal in de Nederlandse geschiedenis: de opkomst van de ambitieuze, jonge Republiek in de Gouden Eeuw (vergelijk de tentoonstelling ‘Voor God en geld’, momenteel in het Craemerklooster in Gent)
– Het waren Rembrandts eerste levensgroot, staand en ten voeten uit geschilderde pendantportretten en ook de enige die hij ooit zou maken
– De portretten zijn te zien van 2 juli tot en met 2 oktober. Daarna worden ze gerestaureerd in het restauratie-atelier van het Rijksmuseum


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder