Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Leve de verbeelding!

06 juni 2016 Siebrand Krul

Het had iets van een sensationele archeologische vondst. Einde 2015 raakte bekend dat twee jaar eerder bij renovatiewerken in Brussel onder lagen behangpapier ‘graffiti’ van enkele van de grootste Belgische stripauteurs was ontdekt. In het Frans stond droogweg de boodschap: ‘Gelieve niet meer op deze muur te tekenen, aub’. Die vondst, en vooral de reprimande, bevestigde het imago van het Belgische stripverhaal: rebels, tegendraads, surrealistisch en … uniek in de wereld.

De vandalen die op de muur hadden gekliederd, waren niet van de minsten: Franquin (Guust Flater, Robbedoes…), Peyo (Smurfen), Roba (Billie en Bollie) of nog Victor Hubinot (Buck Danny). Hun artistieke probeersels dateerden van omstreeks het magische jaar 1958 toen op de Heizel de Wereldtentoonstelling plaatsvond. Franquin, die er een erezaak van maakte dat zijn signatuur bij elk gag of verhaal anders was, had namelijk de asymmetrische Expo-ster verwerkt.

 

Recent teruggevonden graffiti op de muren van de redactielokalen van World Press met onder meer bovenaan rechts een schets van Guust Flater (Franquin), midden bovenaan Buck Danny (Hubinon) en tweede van rechts onderaan Tapir uit de Beverpatroelje (Tacq).

Recent teruggevonden graffiti op de muren van de redactielokalen van World Press met onder meer bovenaan rechts een schets van Guust Flater (Franquin), midden bovenaan Buck Danny (Hubinon) en tweede van rechts onderaan Tapir uit de Beverpatroelje (Tacq).

Plaats van delict waren de vroegere kantoren van World Press, een persagentschap dat dag- en weekbladen na de Tweede Wereldoorlog van strips voorzag. Oprichter Georges Troisfontaines wilde de concurrentie aangaan met de goedkopere Amerikaanse ‘syndicates’.
Voor de ontwikkeling van het Europese stripverhaal vormde die Tweede Wereldoorlog een keerpunt. Tot dan toe domineerden Amerikaanse comics de Europese markt met figuren als Tarzan, Popeye of Flash Gordon. Eén jonge, nog onhandig getekende reporter bood sinds 1929 een commercieel antwoord op de Amerikaanse import, maar ook een ideologisch antwoord op de totalitaire regimes die het Avondland bedreigden.

 

Wat miskend door de communautaire strubbelingen in België, maar het Hergé-museum loont meer dan de moeite.

Wat miskend door de communautaire strubbelingen in België, maar het Hergé-museum loont meer dan de moeite.

‘Kuifje in het land van de Sovjets’ (1929) verscheen in de jeugdbijlage van het conservatieve, katholieke dagblad Le Vingtième Siècle en kende een gigantisch succes. Georges Remi, oftewel Hergé, wist via de avontuurlijke belevenissen van zijn hoofdpersonage de jeugd te bereiken met een simpele, karikaturale voorstelling van het communisme maar bijvoorbeeld ook van de kolonie Congo. Een rechter oordeelde in 2012 dat van racisme geen sprake was maar dat ‘het enige doel was lezers wat ontspanning te bezorgen met behulp van openhartige en joviale humor’.

 

Willy Vandersteen stierf in 1990 en vele van zijn personages behoren tot het Vlaamse collectieve geheugen.

Willy Vandersteen stierf in 1990 en vele van zijn personages behoren tot het Vlaamse collectieve geheugen.

Het gebrek aan Amerikaanse kopij bood heel wat kansen aan talent van eigen bodem, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. In 1938 verscheen het weekblad Spirou, later ook in het Nederlands onder de titel Robbedoes. Uitgever Dupuis wilde een kwaliteitsblad vol opvoedkundige strips maar ook speels, plezant en onderhoudend. De uitgave evolueerde tijdens de oorlog tot een antifascistisch magazine. Artistieke steunpilaar was Jijé (Joseph Gillain) die de stiel leerde bij katholieke bladen, onder meer die van de paters van Averbode. Hij lanceerde grootheden als Franquin en Morris (Lucky Luke).

 

Google vierde op 28 februari 2014 de 57ste verjaardag van Guust Flater met deze doodle. Guust Flater werd ook in Nederland een cultheld.

Google vierde op 28 februari 2014 de 57ste verjaardag van Guust Flater met deze doodle. Guust Flater werd ook in Nederland een cultheld.

Spirou/Robbedoes wilde het ‘blad van de goede luim’ zijn en evolueerde tot een lichtjes gestoorde en anarchistische redactie die enigszins leek op de werkomgeving van de beroemdste kantoorklerk ter wereld: Guust Flater. Het heeft uiteindelijk hoofdredacteur Yvan Delporte zijn baan gekost. In 1966 verving hij de wekelijkse, belligerente advertentie van het Belgisch leger door een nepreclame met gravures à la Jules Verne en met de boodschap dat leven in een onderzeeër pas écht avontuurlijk was.

 

Enige concurrent was het weekblad Tintin/Kuifje. Dat verscheen voor het eerst in 1946, nadat het publicatieverbod van Hergé wegens vermeende collaboratieactiviteiten was opgeheven. Het bood ook meer kansen aan Vlaamse stripmakers. Het ‘blad voor de jeugd van 7 tot 77 jaar’ haalde onder meer Willy Vandersteen binnen, tot ongenoegen van Hergé die zijn Suske en Wiske ‘slecht getekend, boers en volks’ vond. Anders dan in Franstalig België teerde het succes van de Vlaamse strips vooral op de voorpublicatie in de dagbladen.
(Luc Minten)

(Openingsbeeld: In het buitenland nauwelijks bekend, maar Marc Sleen gaf met de avonturen van Nero (1947-2002) een halve eeuw spitse en humoristische commentaar op de actualiteit. Zijn verhalen eindigden onvermijdelijk met een wafelbak.)

Lees het volledige artikel in de nieuwe G-GESCHIEDENIS. Nu overal te koop voor slechts € 5,50!


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder