Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Koolputters in beeld

25 oktober 2014 Siebrand Krul

Op 28 oktober 2014 is het precies 25 jaar geleden dat de kolenmijn van Beringen in Belgisch-Limburg de deuren sloot. Drie jaar later viel met de sluiting van de mijn van Zolder het definitieve doek over de mijnindustrie in België. Dit betekende het einde van een tijdperk.

We zijn nu 25 jaar verder en de mijnen zijn erfgoed geworden. In Nederland, waar de mijnen dankzij de vondst van een mega-gasbel bij Slochteren eerder konden sluiten, is bijna alles gesloopt en opgeruimd. Maar dat is in België anders. Nog steeds zijn de gevolgen van de mijnindustrie zichtbaar in de samenleving. Een aantal imposante mijngebouwen zijn beschermd als monument en worden één na één herbestemd, de terrils (puinbergen) torenen boven het landschap uit en de gevarieerde bevolkingssamenstelling is deels een gevolg van de wervingspolitiek van de mijndirecties. De mijngeschiedenis heeft de persoonlijke levens van tienduizenden mijnwerkers mee bepaald.

De foto’s van Reinout van den Bergh passen goed in dit plaatje. Hij fotografeerde in Beringen in 1981, ging met de mijnwerkers mee in de badzaal, naar huis en volgde hen onder de grond. Hij zoomde in op hun zwartgevlekte gezichten, legde hun dagelijkse rituelen vast en fotografeerde het gevaarlijke werk waarmee zij hun brood verdienden. Mijnwerkers hadden een harde stiel, maar de trots om mijnwerker te zijn spreekt uit elk beeld.
Reinout van den Bergh (Wageningen, 1957) studeerde fotografie aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost in Breda waar hij sinds 1982 woont en werkt. Als freelance fotograaf reist hij de hele wereld rond. Hij werkte aan eigen fotoreportages en in opdracht van diverse etnografische musea en ontwikkelingsorganisaties. Sinds 2007 is Van den Bergh curator van het internationale fotofestival BredaPhoto.

Expositie
‘The Miners from Beringen’ in het Mijnmuseum in Beringen. Van 31 oktober t/m 21 december (met uitzondering van 6 en 7 december). Open op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 16.00 uur. Bij de expositie wordt een publicatie uitgegeven: ‘The Miners from Beringen’, te bestellen via uitgeverij The Eriskay Connection: www.tecbooks.nl. mijnmuseum.be


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder