Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Oudste stadsgezicht terug in Breda

07 oktober 2013 [412] Olivier Keun

Voor Breda is het de grootste en belangrijkste cultuurhistorische vondst sinds vele jaren: het oudste stadsgezicht in de Nederlandse kunst. Het betreft een geschilderd panorama van Breda uit het begin van de 16de eeuw. De ontdekking dateert van 2012 en onlangs kocht de Vereniging Vrienden van Breda’s Museum het werk aan.

Het stadsgezicht betreft een fragment van een middenpaneel van een voormalig drieluik. Het toont een gedetailleerd en ook realistisch vergezicht op de stad Breda. Dankzij de nauwkeurigheid waarmee de middeleeuwse stadsmuren, de Grote Kerk en bijvoorbeeld ook het kasteel van Breda zijn afgebeeld, is het schilderij ongekend nauwkeurig te dateren: tussen 1518 en 1520. In die jaren staat Breda op de drempel van de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd en midden in de periode dat de Nassaus, voorvaders van ons koningshuis, de stad op een hoger plan brachten. Wat dit panorama zo bijzonder maakt is dat vrijwel alles tot in details naar de toenmalige werkelijkheid is afgebeeld. Archeologische en bouwhistorische gegevens komen overeen met wat het schilderij laat zien. Voorts tal van huizen, sommige nog van hout met rieten daken.  Als natuurgetrouw gezicht van een stad is dit Bredase panorama het oudste dat nu bekend is in de schilderkunst van Nederland.

Heilig Kruisreliek
Breda figureert in een voorstelling van het bijbelverhaal Christus en de Samaritaanse vrouw. Dit deel van het schilderij is in een ver verleden grotendeels verloren gegaan. Er zijn echter voldoende aanknopingspunten om te kunnen veronderstellen dat het voormalige drieluik een rol speelde in de verering van het Heilig Kruisreliek in de Grote Kerk van Breda. Het schilderij is door een of meer anonieme kunstenaars in een atelier in Antwerpen gemaakt, mogelijk in opdracht van de kerkmeesters.
Sinds 15 augustus puzzelen honderden deelnemers op internet mee aan de ontdekking van deze aanwinst, die centraal staat in een expositie waarin bezoekers met een serie videoprogramma’s de historische betekenis van het schilderij kunnen verkennen. Deze tentoonstelling is te zien in Breda’s Museum tot en met 31 december 2013.


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder