Stelling

Rusland leert selectief uit zijn eigen geschiedenis

Stem

Agenda

Manhattan Masters

Het Haagse museum Mauritshuis wist een zeer bijzondere tentoonstelling voor elkaar te krijgen: tien schilderijen van Hollandse meesters uit The Frick Collection in New York. Voor het eerst in zijn bestaan zal het Amerikaanse museum deze kunstwerken in bruikleen geven aan een Europees museum, terwijl het eigen gebouw wordt gerenoveerd.

Op weg naar het einde

Na restauratie is De dood van Maria van Hugo van der Goes terug in het Sint-Janshospitaal. Oog in oog met de dood. Hugo van de Goes, oude meesters, nieuwe blikken is een studie naar de sterfelijkheid. Samen met Jan van Eyck (1390-1441) en Rogier van der Weyden (ong. 1399-1464) is Hugo van der Goes (1440-1482/83) één van de spilfiguren van de Vlaamse Primitieven.

Dossinkazerne heropent

20 november 2012 [412] Olivier Keun

Kazerne Dossin is voor België een unieke herinneringsplaats. Als ‘SS Sammellager Mecheln’ was het tijdens de Tweede Wereldoorlog voor meer dan 25.000 joden en zigeuners letterlijk een wachtkamer van de dood. Om huidige en toekomstige generaties de historische betekenis van deze plaats te duiden en thema’s als racisme, uitsluiting en mensenrechten aanschouwelijk te maken, is een gloednieuw museum gebouwd.

De combinatie van mensenrechten in onze samenleving met het historische verhaal van de Holocaust in België maakt van Kazerne Dossin een project van Europese allure. De oude museumruimte van het Joods Museum van Deportatie en Verzet is omgebouwd tot een memoriaal, een plaats voor bezinning voor slachtoffers en nabestaanden. De permanente historische tentoonstelling heeft een plaats gekregen in het nieuwe gebouw aan de overzijde van de oude kazerne. In het museum wordt de deportatie zichtbaar. De geschiedenis wordt verteld en daarnaast spelen huidige thema’s rond mensenrechten en uitsluiting een belangrijke rol. Het unieke ontwerp voor het nieuwe museum is van de hand van toparchitect en vroeger Vlaams bouwmeester Bob Van Reeth. Kazerne Dossin opent zijn deuren voor het grote publiek op 1 december.
Voor meer informatie zie: www.kazernedossin.be.
Davidsfonds cursussen heeft in en rond de Dossinkazerne uitvoerige programma’s opgezet. Die van 2 februari ziet er aldus uit:

Sessie 1
De Belgische situatie van de Holocaust en de mensenrechten – Prof. Herman Van Goethem, curator Kazerne Dossin
WO II: een ontspoorde samenleving gaat de weg van genocide op. De vernieuwde Kazerne Dossin integreert daarom het mensenrechtendiscours in de permanente tentoonstelling.

Sessie 2
Kunst en herinnering – Rik Vanmolkot
WO II heeft ook kunstenaars niet onberoerd gelaten. Kunstenaars die de gebeurtenissen zelf of van nabij meemaakten, verwerkten hun ervaringen tot kunst en hedendaagse kunstenaars gebruiken hun werk om te herinneren.

Sessie 3
Voor Vlaanderen, volk en Führer – dr. Aline Sax
Collaborateurs worden stereotiep geassocieerd met Vlaamse idealisten of katholieke Oostfrontstrijders. Aline Sax legt gaat na waarom mensen collaboreerden, wat hen dreef en in welke ideologie ze deze collaboratie inpasten.

Sessie 4
Museumbezoek met audiogids
Kazerne Dossin is een van de weinige musea in Europa die op de plek van het historische gebeuren zelf getuigt van wat er in de Tweede Wereldoorlog de Joden overkwam.

Sessie 5
Jongerenprogramma 10 – 14 jaar
Op zaterdag 2 februari voorzien we een speciaal programma voor kinderen tussen 10 en 14 jaar. In de voormiddag maken ze kennis met het museum. Na de lunch maakt Aline Sax in de workshop ‘De laatste reis’ het thema van de Holocaust bevattelijk. Niet om te choqueren, maar om hen te laten aanvoelen dat zoiets nooit meer mag gebeuren.

Keuzesessies – namiddag

Sessie 1
Het XXste transport naar Auschwitz – Marc Michiels
Met een ongeziene bevrijdingsactie stoppen drie jonge mannen op 19 april 1943 Transport XX met niet meer dan één revolver, enkele tangen, een lamp en rood zijdepapier. Een aantal gedeporteerden kunnen ontsnappen. Het lijkt wel het scenario van een spannende film, en toch is het weinig bekend.

Sessie 2
De archieven van Dossin – Ward Adriaens, directeur Kazerne Dossin
Kazerne Dossin is museum, memoriaal en documentatiecentrum. Ward Adriaens bespreekt de uniciteit van de collectie, die ook kampt met actuele vraagstukken over digitalisering en conservatie. Hij illustreert met originele stukken uit de archieven.

Sessie 3
Museumbezoek met audiogids
Kazerne Dossin is een van de weinige musea in Europa die op de plek van het historische gebeuren zelf getuigt van wat er in de Tweede Wereldoorlog de Joden overkwam.

Sessie 4
Mensenrechtenwandeling met gids

Sessie 5
Jongerenprogramma 10 – 14 jaar
Op zaterdag 2 februari voorzien we een speciaal programma voor kinderen tussen 10 en 14 jaar. In de voormiddag maken ze kennis met het museum. Na de lunch maakt Aline Sax in de workshop ‘De laatste reis’ het thema van de Holocaust bevattelijk. Niet om te choqueren, maar om hen te laten aanvoelen dat zoiets nooit meer mag gebeuren.

Voor meer info: http://www.universiteitvrijetijd.be/geschiedenisdagen/


Zoeken

Vul hieronder uw zoekterm in:



Boekbespreking

Het gezicht van de Eerste Wereldoorlog

Vol van haat voor alles wat Duits was, kon de Britse soldaat F.A.J. ‘Tanky’ Taylor er niet aan weerstaan om een krijgsgevangene die hij ‘een bijzonder lelijk specimen’ vond de huid vol te schelden. Als reactie haalde de Duitser een aantal foto's uit zijn borstzak. ‘De eerste foto toonde een hoofd, maar onder de ogen, die een meelijwekkende, wanhopige blik hadden, was helemaal geen gezicht te zien. Alleen maar een afschuwelijke puinhoop.

Lees verder

Kroniek

Wilde anti-piratenactie

Op 9 november 1822, tweehonderd jaar geleden, vond voor de kust van Cuba een zeeslag plaats tussen de schoener USS Alligator van de Amerikaanse marine en een squadron van drie piratenschoeners. De actie moest een einde maken aan de piraterij in West-Indië. Zo’n 25 kilometer van Matanzas, Cuba, had een grote bende piraten verschillende schepen gekaapt en hield ze vast voor losgeld.

Lees verder

Heilige van de week

Carolus Borromeus

4 november († 1584) Carolus is een Latijnse vorm van het Germaanse woord karel of kerel, dat vrije man betekent. Al op drieëntwintig jarige leeftijd is Carlo kardinaal en aartsbisschop van de Italiaanse stad Milaan. Zijn oom is paus en kan deze slimme jongeman goed gebruiken in Rome. Hij geeft hem het bestuur van de pauselijke staat. Aartsbisschop van Milaan is hij, tot zijn verdriet, alleen maar in naam.

Lees verder